Rheinberger II

Twierdzi Pani, że jeśli ktoś posiada jakikolwiek talent artystyczny, nie może nigdy stać się zupełnie nieszczęśliwy. Co prawda tkwi w tym wielka pociecha, ale, jak sądzę, tylko wtedy, gdy umysł ma podparcie religijne, ponieważ również sztuka zmienia się, starzeje, nawet jej pryncypia. Artysta jednak powinien posiadać niezmienny fundament, na którym, jak gałęzie drzewa, będą się rozwijać jego umiejętności. Dzisiejszy artysta mówi: “Sztuka jest moją religią” – to tani slogan żebraka, który można
tłumaczyć jako: “Jestem bogiem samym dla siebie”. Ale wszyscy nasi najwięksi mistrzowie: Palestrina, Haendel, Haydn, Mozart, Bach i Weber, byli ze swej natury głęboko religijni. Właśnie od Beethovena pochodzi to piękne powiedzenie:”O religię i muzykę nie powinno się spierać”.

Josef Gabriel Rheinberger

 

kościół p.w. Przemienienia Pańskiego w Drezdenku (fot. Maciej Kurłowicz)

 

O płycie

W październiku 2015, wraz z łódzkim studiem Ars Sonora, nagrałem kolejną płytę z muzyką organową Josefa Gabriela Rheinbergera. Tym razem gościliśmy w Drezdenku, miasteczku swą historią sięgającym początków państwa polskiego, położonym, podobnie jak Gościkowo-Paradyż, na malowniczej Ziemi Lubuskiej. W tamtejszym kościele p.w. Przemienienia Pańskiego znajdują się 30-głosowe organy Wilhelma Sauera, z 1902 roku. Romantyczna głębia brzmienia tego instrumentu przeszywa po prostu do cna, a jego niezliczone możliwości kolorystyczne wprawiają w osłupienie. Aż trudno opisać radość, jaką daje praca przy takich organach. Ale i rozterek, przyznam, przy tym niemało. Cóż bowiem wybrać, kiedy niemal każdy zestaw głosów okazuje się frapujący? Zarejestrowane utwory, pochodzące z różnych okresów twórczości kompozytora, cechuje spora różnorodność: formalna, harmoniczna, emocjonalna, brzmieniowa. Mam nadzieję, że ów fakt, tak jak w przypadku części I, uczyni ten niekrótki  płytowy koncert zajmującym. Płyta ukaże się w roku 2019.

Okiem mieszkańców Drezdenka

Pod niniejszym linkiem znajduje się artykuł, który drezdenecka prasa opublikowała podczas sesji nagraniowej: www.drezdenecka.pl

Spis utworów

IV Sonata a-moll op. 98 (wykorzystująca, jako II temat, IX ton psalmodyczny: “tonus peregrinus”)
1. Tempo moderato
2. Intermezzo (Andantino)
3. Fuga cromatica (Tempo moderato)4. Andantino A-dur RhWV deest
5. Preludium F-dur RhWV deest
6. Andante, quasi Adagio g-moll RhWV deest

Preludium i fuga d-moll/D-dur JWV 10
7. Preludium d-moll
8. Fuga D-dur

9. Andante E-dur RhWV deest
10. Vorspiel Des-dur RhWV deest
11. Trio c-moll WoO 37
12. Fughetta G-dur RhWV deest
13. Adagio non troppo f-moll RhWV deest

14. Fuga f-moll WoO 10

15. Preludium C-dur WoO 26 nr 1
16. Intermezzo e-moll WoO 26 nr 2
17. Epilog Es-dur WoO 26 nr 3
18. Canzonetta E-dur WoO 26 nr 4
19. Consolation B-dur WoO 26 nr 5
20. Trio d-moll WoO 26 nr 6

V Sonata Fis-dur op. 111
21. Grave-Allegro moderato-Grave
22. Adagio non troppo-Allegro-L’istesso tempo
23. Finale (Allegro maestoso)